Vedtekter for Ø. Kleppe barnehage AS
VEDTEKTER
FOR Ø. KLEPPE BARNEHAGE AS
EIERFORHOLD
Ø.
Kleppe Barnehage AS er en privateid barnehage for barn i alderen 0-6
år.
Barnehagen
eies av Bente Andal som er ansvarlig for driften av barnehagen.
Barnehagen
skal ha et samarbeidsutvalg og et foreldreråd i samsvar med lov om
barnehager.
SAMARBEIDSORGANER
Samarbeidsutvalget
Samarbeidsutvalget
består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, hvor hver
gruppe er likt representert. Eier kan selv bestemme om den vil være
med i samarbeidsutvalget. Foreldre og personalrepresentantene sitter
for ett år om gangen.
Samarbeidsutvalget
skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, som
først og fremst skal ivareta samarbeidet mellom barnehagen og
hjemmene. Samarbeidsutvalget skal ha seg forelagt saker som er av
viktighet for barnehagens innhold og virksomhet, og for forholdet til
foreldrene. samarbeidsutvalget skal, med utgangspunkt i
”Rammeplan
for barnehagen”, fastsette en årsplan for barnehagens pedagogiske
virksomhet.
2.
Foreldrerådet
Foreldrerådet
opprettes etter lov om barnehager § 4. Det består av
foreldre/foresatte til alle barna i barnehagen,
og skal fremme deres
fellesinteresser og bidra til at samarbeidet mellom barnehage og
foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø.
3.
FORMÅL
Ø.Kleppe
barnehage AS skal drives i samsvar med de til enhver tid gjeldende
lover, forskrifter og kommunale vilkår for barnehagevirksomhet,
barnehagens egne vedtekter og rammeplan.
Barnehagen
skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for
allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge grunnleggende verdier i
kristen og humanetisk arv og tradisjon, slik som respekt for
menneskeverdet og naturen, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse
likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike
religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.
Barna
skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære
å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle
grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til
medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.
Barnehagen
skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens
egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og
være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap.
Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle
former for diskriminering.
4.
ÅPNINGSTIDER
Barnehagen
er åpen fra mandag til fredag fra kl 07.15 til kl 16.30.
Sommerferien er i juli måned. Barnehagen er da stengt. Barnehagen
holdes ellers stengt:
Fra og
med julaften til og med første nyttårsdag, mandag før skjærtorsdag
til og med andre påskedag og fredag etter Kristi himmelfartsdag.
Blir
barna hentet etter stengetid ilegges det et gebyr på kr 200,- pr
påbegynte halvtime.
5.
OPPTAKSKRETS/KRITERIER
Styrer
foretar opptak i samarbeid med eier.
Hovedopptaket
følger samordnet opptak i Askøy kommune med søknadsfrist 1. mars.
Det foretas suppleringsopptak gjennom hele året.
Opptakskrets i Ø. Kleppe barnehage er barn i Askøy kommune og nærliggende
kommuner.
Kriterier:
Barn
med nedsatt funksjonsevne og barn det er fattet vedtak om etter lov
om barneverntjenester § 4-12, § 4-4 annet og fjerde ledd har rett
til prioritert opptak.
2.
Personalbarn og søsken av barn med plass i Ø. Kleppe barnehage.
3. Barn
i en vanskelig livssituasjon p.g.a sykdom o.l. og/eller sosiale
vansker, eller av andre grunner har særlig behov.
4.
Barn hvor begge foreldre er tospråklig/fremmedspråklig med unntak
av svensk og dansk.
Barnehageplass
søkes elektronisk via Vigilo: https://web-parent.prod.vigilo-oas.no/start-application/askoy Les mer om hvordan du søker plass på Askøy kommune sin hjemmeside:
https://askoy.kommune.no/barnehage/soke-byttesi-opp-plass/slik-soker-du
6.
OPPSIGELSESFRIST
Barnehageplassen
beholdes frem til skolestart eller til skriftlig oppsigelse
foreligger. Oppsigelsesfrist er 1 – en måned fra den første i
hver måned. Reglene for oppsigelse og betaling gjelder fra den dagen
foresatte bekrefter å ha tatt imot plassen. På grunn av utfordringer med å ta inn barn mot slutten av barnehageåret kan ikke plassen
sies opp etter 1. april. Dersom plassen blir sagt opp etter 1. april, må
plassen betales frem til 15. august.
7.
AREALUTNYTTING
Barnehagen
er offentlig godkjent, og følger arealnormen på 4 kvm for barn over
3 år og 5,3 for barn under 3 år.
8.
FORELDREBETALING
Foreldrebetaling
følger maksimalgrensen som fastsettes av Stortinget. Det gis
søskenmoderasjon og inntektsgradert betaling jamfør kommunalt
vedtak i barnehagens vertskommune. Betaling for kost kommer i
tillegg. Betaling regnes
fra
tildelingsdato som fremkommer i tilbudsbrev om plass.
Foreldrebetalingen
gjelder for 11 måneder; juli måned er betalingsfri. Faktura sendes
foresatte forskuddsvis med forfall ca 10. i hver måned. Begge
foresatte er solidarisk ansvarlig for utestående oppholdsbetaling
selv om betalingskravet faktureres en av de foresatte.
Vesentlig
mislighold medfører skriftlig oppsigelse av plassen med 1 måneds
varsel fra den 1. eller den 15. i en måned. Vesentlig mislighold er
blant annet ikke betalt oppholdsbetaling etter purring.
9.
FORSIKRING
Eier har
ansvars- og ulykkesforsikring i Gjensidige forsikringsselskap for
alle som har plass i barnehagen.
10.
SYKDOM
Når et
barn begynner i barnehagen, skal det fremlegges opplysninger om
barnets helse på eget skjema.
Det skal
meldes fra til barnehagen om barnet er sykt eller av annen grunn ikke
kommer i barnehage samme dag.
Syke
barn skal ikke være i barnehagen. Styrer avgjør om et barn p.g.a.
sykdom må holdes borte fra barnehagen en periode.
11.
INTERNKONTROLL
Systematisk
helse, – miljø- og sikkerhetsarbeid gjennomføres i samsvar med
Internkontrollforskriften, som gir bestemmelser om oppfølging av
krav fastsatt i en rekke lover, blant annet arbeidsmiljøloven,
brannvernloven, forskrift om miljørettet helsevern i barnehager,
m.fl. Alle barnehager skal ha tilgjengelig dokumentasjon for dette
arbeidet.
Barnehagens
internkontrollsystem er eiers ansvar og skal ivaretas ved jevnlig
kontroll av eier i samarbeid med styrer. Barnehagens
internkontrollsystem er tilgjengelig i barnehagen.
12.
ANNET
Politiattest:
Alle
ansatte i barnehagen skal legge frem tilfredsstillende politiattest.
Taushetsplikt/Aktivitetsplikt/ Opplysningsplikt:i h.h.t. til lov om barnehager §§ 20-22:
De
ansatte i barnehagen har taushetsplikt.
Barnehagepersonalet har
opplysningsplikt til sosialtjenesten og den kommunale helse- og
omsorgstjenesten og opplysningsplikt til barneverntjenesten.
Endring
av disse vedtektene foretas av eier i samarbeid med foreldrerådet og
samarbeidsutvalget.
(
01/02/2024
)
|