De yngste
I samlingsstunden jobbes det mye med språket. Spesielt begrepstrening. De begynner gjerne samlingen med å synge. Her har vi et par forskjellige sanger som barna kjenner godt. Dette for å ha gjenkjennelse; det at barna vet at nå begynner samlingen. Spesielt for de yngste, er det viktig med gjentakelse. Vi prøver å dra inn nye momenter i samlingen, men det å gjøre likt, er viktig.
Etter velkomstsangen, har vi en tavle med bilder som ligner et hus. Vi har bilder av barna. Her får de henge opp bilde av seg selv. Det er stort! Artig å se hvor fort de tar etter hverandre og lærer. Dette er viktig for den sosiale biten: Hvem er jeg på gruppe med? Hvem er syk/borte? Da snakker vi om dette barnet, for å jobbe med empati.
Vi forteller gjerne eventyr – som Bukkene Bruse og De tre bjørnene (Gullhår). Her er det mye begrepstrening. Liten, stor, bjørn, bukk, troll, bro, gå, løpe, over, under osv osv
Sanger er også alltid kjekt for alle barn. Vi synger gjerne sanger med bevegelser til: "Vi banker, vi hamrer" "og "Lille Petter edderkopp". Visualisering er alltid bra når de ikke har det verbale språket på plass (og ellers).
Å se i bøker anbefales på det sterkeste! Det igjen for å jobbe med språket. Se på bilder og lytte til ord. La barna bli venn med bøker! Vi har bokhyllen i høyde med barna. Vi ser de velger gjerne samme boken over en periode. Igjen er det gjentakelse.
Vi lar barna etter hvert som de blir eldre også gå mer ute, enten på en liten tur, eller på lekeplassen. Det å bli sterk motorisk, er viktig for barnets mestring og henger gjerne sammen med språkutviklingen.