Eier
Styrer
Førskolelærer
Barnehagelærer
Pedagogisk medarbeider
Pedagogisk medarbeider
Pedagogisk medarbeider
(
08/01/2021
)
A-Å for foreldre i Ø. Kleppe Barnehage
TRYGGHET,
TILLIT OG NÆRHET
Dette heftet er informasjon til dere som er «ny» i barnehagen. Her finner dere praktiske opplysninger, informasjon om åpningstider og barnehagens telefonnummer. Dere vil også bakerst finne ut når første dag i barnehagen er og hvem som møter dere der.
Heftet rommer nok ikke alt dere trenger av informasjon – lurer dere på noe, så spør oss gjerne. -Personalet –
INFORMASJON FRA A-Å BLEIER: Barn som bruker bleier tar dette med. For oss er det best å ha en hel pakke stående – og så gir vi beskjed når det blir tomt. BURSDAGSFEIRING: Vi markerer fødselsdager med en
samling der bursdagsbarnet får krone og litt ekstra oppmerksomhet. Vi lager fruktsalat og dere foreldre kan ta med enten vaniljesaus, kesam eller yoghurt. DAGENS «HOVEDAKTIVITET»: Vi ser helst at barna er kommet til kl 9.00. Da starter som regel dagens «hovedaktiviteter» (samlingsstunder, grupper, turer osv). Gi oss ett ord dersom dere tenker å komme senere en dag. DUGNAD: Det hender at vi kaller inn til dugnad i barnehagen, og vi setter stor pris på at foreldrene stiller opp og gjør en innsats for fellesskapet. FERIE: Barnehagen holder stengt i juli måned. Vi holder ellers stengt fra og med julaften til og med første nyttårsdag, mandag før skjærtorsdag til og med andre påskedag og fredag etter himmelfartsdag. FORELDREMØTE: Barnehagen inviterer til foreldremøte to ganger i året. En gang på høsten og en gang på våren. FRI: Dersom barnet skal ha fri fra barnehagen eller er syk, er det fint om dere gir oss en lyd før kl 9.00 (gjerne enda tidligere) – og informerer om dette. FORELDRESAMTALER: Alle foreldre får tilbud om foreldresamtaler to ganger i året. Dette er en individuell samtale, der foreldre og pedagogisk leder snakker sammen om barnets trivsel og utvikling. Nye barn vil også få tilbud om en startsamtale. FORELDRERÅD: Utgjør alle foreldrene i barnehagen. Foreldrerådet har anledning til å uttale seg i saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Rådet kan innkalle til egne møter. FROKOST: I Ø. Kleppe Barnehage spiser vi frokost kl 8.30. Vi ber dere som foreldre/foresatte om å respektere dette og hjelpe oss å verne om måltidet. Vi ber om at barna som kommer etter denne tid har spist frokost hjemme. Personalet vil ikke kunne komme ut i garderoben under frokosten og vi ber derfor at barna som kommer mens frokosten pågår, blir fulgt rolig inn på plassen sin av foresatte. HENTE OG BRINGE: Sørg alltid for å ha vært i kontakt med personalet når du leverer og henter barnet. Dersom det er andre enn foreldre/foresatte som skal hente barnet, informerer du barnehagen om dette. INNESKO: Vi anbefaler at alle har med seg innesko/tøfler. Sandaler, tøfler med glidelås og fast stoff er å anbefale. Slippers – og myke «dyretøfler» gir lite varme og ingen støtte for små barneføtter. KLÆR: Kle barna praktisk – og etter vær og vind. Ha alltid regntøy og to sett med ekstratøy liggende i barnehagen. Om fredagen skal regntøy/dresser tas med hjem. KLÆR SOM ER TIL OVERS: Klær som ikke er merket med navn – og som blir liggende over lengre tid, vil bli brukt som lånetøy i barnehagen. Vi har en kurv med gjenglemt tøy – og foreldre/foresatte oppfordres til å ta en titt i denne. MAT: Vi serverer frokost, lunsj og frukt i barnehagen. Det er et varmt måltid til lunsj hver fredag. MEDISIN I BARNEHAGEN: All medisin barnet har med og som skal gis i barnehagen, må merkes med navn. Før medisin kan gis i barnehagen, må foreldre/foresatte fylle ut et skjema der nøyaktig informasjon om type medisin, dosering og når medisinen skal gis, kommer frem. Hvis nødvendig, må foreldre/foresatte gi personalet opplæring i medisineringen. Skjema for medisineringen får du i barnehagen. MERKING AV TØY: ALT tøy/skotøy
som barnet bruker i barnehagen må være merket med barnets navn. PARKERING: Dere kan parkere borte ved garasjen og utenfor hos de som bor oppe. PRIMÆRKONTAKT: Når barnet begynner i barnehagen får det sin egen «kontaktperson». Denne tar imot barnet når det begynner i barnehagen – og hjelper barnet med å bli kjent med og trygg på de andre barna, de andre voksne og de nye omgivelsene. TEMAGRUPPE: Vi deler barna i grupper og jobber med aktuelle temaer som følger årsplanen. RENHOLD OG MILJØ: Alle som kommer inn i barnehagen må ta av seg utesko i grovgarderoben. SIKKERHET: Av sikkerhetsmessige grunner skal alle lukke porten etter seg når de kommer inn i – eller forlater barnehagen. Ingen barn skal klatre eller løftes over gjerdet/porten når de går hjem. Slipp aldri ut barn som står ved porten! SKOTØY: Ha med sko etter vær og føreforhold. Ta gjerne med tøfler. SOVING: Barn som har behov for det, får sove
i barnehagen. Her sover barna i vogner ute. Dere ha med egen vogn. Vi har sovevakt frem til kl 14.45, da vekkes de som for fremdeles sover. SYKDOM/FRAVÆR: Dersom barnet er sykt eller skal ha fri, informerer dere barnehagen om dette før kl 9.00. Ved smittsom sykdom (f.eks. barnesykdommer) gi snarest mulig beskjed til barnehagen. Ved smittsom sykdom i barnehagen, blir foreldrene informert om dette. SAMARBEIDSUTVALG: Dette er et rådgivende, kontaktskapende organ som består av representanter fra foreldre, barnehage og Askøy kommune. Utvalget fastsetter barnehagen årsplan – og drøfter saker som er viktige for barnehagens innhold, virksomhet – og forholdet til foreldrene. TELEFON: 960 42 534/960 42 536 TILVENNINGSTID: Den første tiden i barnehagen heter tilpasningstid - og de tre første dagene regnes som oppstartsperiode. Hvor lang tilpasningstiden blir, vil variere fra barn til barn. Noen barn føler seg trygg etter i løpet av to uker, mens andre barn trenger lengre tid. Primærkontakten har en viktig rolle i tilvenningstiden og hjelper barnet til å bli trygg på voksne, barn og omgivelsene. ÅPNINGSTID: Barnehagen åpner kl 7.15 og stenger kl 16.30. det er viktig å beregne god tid til hente –og bringesituasjonen.
VELKOMMEN SKAL DERE VÆRE! |
||||||